• صبر کن: «دل داشته باش ای خواننده»

    جورج‌جی.لنارد در آغازِ یک کتابی که من‌بابِ «کلود سیمون» نوشته است ، می‌گوید: «خواننده‌ی معاصری که برای بار اوّل آثارِ کلود سیمون را از قفسه‌ی کتابخانه برمی‌دارد با رُمان‌هایی روبه‌رو می‌شود که هر کدام حتا از اولیسِ[جویس] هم دشوارْفهم‌تر است و برای همین خیلی زود به فکر می‌افتد که این رمان‌ها را دوباره به همان قفسه‌ها برگرداند. اما دل داشته باش ای خواننده.»
    .
    آن‌ها که سیمون خوانده‌اند ، فی‌المثل «جاده‌ی فلاندر» را خوانده‌اند خوب می‌دانند جورج جی‌.لنارد چه می‌گوید.

    حالْ من هم در آغازِ پستی که نوشته‌ام به شما گفتم: «دل داشته باش ای خواننده»
    آنچه نوشته‌ام از کتابِ نفثة‌المصدور است ، از شهاب‌الدّین محمّد منشی نسوی. اوّل آنچه در چند پست قبل‌ام درباره‌ی کتاب نوشته‌ام را عینن می‌گذارم و بعد آنچه در عکس نوشته‌ام را می‌نویسم که یعنی چه؟

    نفثة‌المصدور تنها کتابِ فارسیِ شهاب زیدری‌ست یا همان محمد زیدری.مربوط به احوالات و ماجراهای آخرین سلطان خوارزمشاهیان که یعنی جلال‌الدین.ظاهرن به سالِ ۶۳۲ نوشته شده است و نویسنده بعدِ قطع امید از وصول به سلطان در ۶۲۸ به میافارقین می‌رود. چهار سال چشم به راهِ دریافتِ خبری از سلطان می‌ماند و آن‌گاه که می‌فهمد پادشاه مُرده است از شدت تاثر این رساله را می‌نویسد:«مدّت چهار سال در این عتاب به تکلّف قلم باز می‌کشید» امّا آخر بغضِ دل می‌ترکاند و عتاب می‌آغازد. نفثة آه است و نفثة‌المصدور شکایت از روزگار.
    ــــ
    آنچه در عکس نوشته‌ام می‌گوید: «سختی‌های فراق را به کدام مشتاق می‌نویسی؟و به کدام مشفق قصّه‌ی اشتیاق می‌گویی؟ اگرچه خون ، چون غصّه به حلق آمده است دم فرو بَند و لب مگشای. زیرا صاحبْ‌مهری نمانده است که شایسته‌ی عقده‌گشایی تو باشد. بنابراین اگر کارد به استخوان رسیده است و کار محنت به جان ، بهتر که صبر پیش‌گیری ، زیرا دلسوزی نداری که موافقت کند.
    ـــ
    و حیف که یک جا هم نوشته است: «از نفثة‌المصدوری که مهجوری بدان راحتی تواند یافت ، چاره نیست. که یعنی: «از درد دلی که بدان ، هجران‌زده‌ایْ آرام تواند شد گریزی نیست»
    ـــ
    تحریرِ نوینِ نفثة‌المصدور ، حاصلِ قلمِ زیبای دکتر منصور ثروت است.
    ـــ
    شرحِ درد است دیگر ، ما هم که در این روزگار نوحه‌خوان شده‌ایم ، از در و دیوار می‌بارد برایمان. به قولِ رفیقم ساناز سید اصفهانی ، ما آفتاب ندیده مهتاب شده‌ایم.
    ــ
    [#نفثة‌_المصدور] [#شهاب_الدین_نسوی] [#شهاب_الدین_محمد_منشی_نسوی] [#منصور_ثروت] [#کلود_سیمون] [#جاده_فلاندر] [#ساناز_سید_اصفهانی]

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ